Waarom stemt men eigenlijk op partijen en niet op personen? Bijv: men kiest de beste economen, of de beste mensen op het gebied van infrastructuur etc

Stel dat de beste politici voor bepaalde functies in één partij zitten, maar dat deze partij door andere punten in hun programma 0 zetels krijgt. Deze partij komt dan niet terug in het politieke arena, en daarmee verlies je de professionaliteit van genoemde politici.

Dan houd je andere politici over van andere partijen, die minder capabel zijn op dat terrein.

Dus m.a.w. waarom worden er geen verkiezingen gehouden voor de beste mensen op diverse vakgebieden ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

ja ergens ben ik het met je eens, vroeger stemde men inderdaad op personen, maar toen gingen die mensen samenwerken, en kreeg je partijen, en die vormen weer coalities, die wat soepeler naar elkaars ideeën kijken..

ik heb persoonlijk ook liever heel veel oplettende individuen in de kamer, dan van die mensen die zetels bezet houden tot ze moeten stemmen, en dan stomweg de partijleider volgen.

maar voor PR gezien is het makkelijker om op partijen te stemmen, kijk naar vvd, die hebben zich kunnen concentreren op 1 persoon, in plaats van iedereen op de lijst te moeten presenteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zou een hele goede oplossing zijn. Voorkom je ook meteen het hele 'links-rechts' gehannes. Ik zou persoonlijk ook nog liever op ideeën stemmen dan op partijen aangezien partijen hun ideeën (hun punten) nog wel eens niet nakomen. Om wat voor ondoorzichtige reden dan ook. Stemmen op de beste mensen lijkt me ook een prima alternatief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een mooi concept alleen denk ik dat het de besluitvorming enorm gaat remmen. Stel je hebt 50 specialisten op het gebied van economie, met allemaal sterke en uiteenlopende meningen, wordt het lastig voor een voorstel een meerderheid te krijgen. Tevens denk ik dat het voor de gemiddelde kiezer teveel gevraagd is om zich voor elk onderwerp in allemaal verschillende kandidaten te verdiepen en dan een weloverwogen besluit te nemen.